۱۳۸۸ شهریور ۲۳, دوشنبه

از کی مجاز ایم به بچه ریا را بیاموزیم؟

دخترک دوستم هفت ساله است. خانواده‌ی پدری و مادریش هر دو متشرع اند. شعائری مثل حجاب و محرم و نامحرم در خانه‌هاشان جدی است. دخترک هیچ وقت ندیده بوده کسی غیر از خانه‌شان در جای دیگری بی‌روسری باشد. بدون هیچ درکی از دین یا قانون یا هر چیز دیگری فکر کرده این طوری است دیگر. آدم‌ها توی خانه‌ی خودشان بی‌روسری اند و در مهمانی و خیابان با روسری. سال قبل سفری خارج از ایران رفته‌اند. دخترک دیده همه در خیابان تی‌شرت و شلوار و باقی لباس‌های خانه یا مهمانی را پوشیده‌اند و روسری ندارند. از مادرش پرسیده چرا این طوری اند. مادرش گفته خارج مردم این طوری لباس می‌پوشند. باز مشکل بچه با این جواب حل شده. بعد از مدتی رفته‌اند تولد یکی از دوستانش. همه‌ی خاله‌ها لباس خوشگل پوشیده بودند و عموها هم پیش خاله‌ها بوده‌اند. دخترک طفلی گیج هی از مادرش پرسیده مگر این جا ایران نیست؟ چرا خاله فلانی و فلانی روسری ندارند؟ چرا تو داری؟

۷ نظر:

Unknown گفت...

شما به اين ميگيد ريا يعني كسي كه اعتقاد به حجاب داشته باشه و اينقدر شعور هم داشته باشه كه با بچه اش بره يه تولدي كه پدر و مادراي بچه هاي ديگه هم بدون رعايت شرع اونجا باشن گناهي كرده؟!!!
اين ريا نيست عزيز اين رعايت عمل به دستورات دينه

Mim Noon گفت...

به مهدی: بدیهی است که من به کار آن خانمی که با اعتقاد حجاب دارد نمی‌گویم ریا. ریا کاری است که آن دیگران مجبورند بکنند، به خاطر قانون حجاب اجباری، به خاطر تفاوت زیاد حریم‌های کمی شخصی‌تر و عمومی. و مشکل این جاست که به بچه چه طور باید بگوییم که آن‌ها چرا چنین اند و پدر و مادرش طور دیگر.
بهتر است که نوشته‌ی دیگران را درست بخوانیم و فقط در مورد همان چیزی که نوشته اظهار نظر کنیم نه در مورد خودش.

نسرین گفت...

به مهدی: آقای مهدی بله این ریاست و دروغ .اینکه به فرزندت بگویی این خارجی ها روسری و حجاب ندارند. درستش این است که به بچه بگویند در اینجا افراد آزادند که حجاب داشته باشند یا نداشته باشند ولی در ایران این آزرادی فقط در خانه هاست. و این را هم حتمن باید توضیح بدهند (اگر نمی خواهند دروغگو باشند و فرزندشان را با ریا بزرگ کنند) که حجاب فقط در اسلام است و ادیان دیگر چنین دستوری را برای زنان صادر نکرده اند.

تا رفع حجاب اجباری گفت...

نظرم را اصلاح می کنم. حجاب، حکم اسلام نیست و یا لااقل می توان گفت اجماعی روی آن نیست و اخیرن و در نبرد بنیادگراها و غرب به عنوان ابزاری مفید و موثر و شاخص مورد سواستفاده قرار می گبیرو و نظام جمهوری اسلامی هم از سردمداران این استفاده ابزاری است چه برای سرکوب زنان و چه برای به اصطلاح ایستادگی در برابر غرب.

Shiva Mahhmudi گفت...

سلام
لازم نیست یاد بدید ، بعضی چیزا یاد گرفتنی ان نه یاد دادنی!. چون دیدِ مخصوص میخوان . خودش میفهمه . حالا گیرم یکی دو جا هم گیج بزنه . مسئله ای نیس . بالاخره میفهمه .

Shiva Mahhmudi گفت...

راستی
اینکه اسمش ریا نیست . چرا میگی ریا؟!

ابک گفت...

راستی چرا؟